Thursday, November 18, 2010

PERGINYA SEORANG IBU BUAT SELAMANYA

17 FEBRUARI 2010

Tarikh ini adalah tarikh yg sangat2 sedih bagi aku, hubby dan seluruh family aku....insan yg telah melahirkan aku di dunia ini telah pergi mengadap ALLAH swt...xsangka baru 25 hari aku bergelar isteri, tiba2 insan yg aku syg ini telah pergi buat selamanya...aku betul2 xsngka mak akan pergi begitu cepat, cian kat hubby xpuas lg mnjadi menantu mak...

2 mggu lepas aku kawen kot, mak mula demam, muntah2 sume...ingat mak demam biasa jek, pergi sepital Ampang wat cek darah doc cakap suspek denggi...esoknye doc suruh dtg lg cek darah. Masa mak demam aku kat ulu yam, umah mertua. Alang msg mak demam truk sampai dah lemah sngt2, alang suruh balik....aku mmg balik tp tunggu hubby balik dari kje baru gerak...aku pon kol hubby cakap mak tenat, hubby pon trus runner balik ulu yam amik aku dan trus pegi sepital Ampang. Mertua aku juga ikut skali...dalam hati aku hanya ALLAH sja yg tau, mcm2 dah dlm pale otak ni pikir...moga mak stabil...

Sampai saje di emergency, sepital Ampang aku ngn hubby trus nampak alang..kami trus masuk dlm wad emergency tuh...alang ckp mak dh xsedar, skang mak dibantu oleh alat prnafasan. seksa aku tgok mak cmtu, pilu sngt hati ni...angah pon ada dlm bilik menunggu...aku, angah, alang dan abg mad menunggu kptsn dr doc...lama jgk la tnggu, hanya doa je yg kami mampu lakukan skang. Tunggu, tunggu dan tunggu sedara smpai dan tnggu lg. Tiba2 nurse dan doc dtg dan memberitahu bhwa pernafasan mak dh brhenti walaupon dh guna alat bantuan itu, tp doc bg beberapa jam lg untuk lihat jika ada perubahan pada mak...sementara mnggu, alang cite kt aku, yg mak dh xde msa dlm pjalanan ke sepital lg, sblm pg sepital mak dh flet kt umah kena papah mak msk kete...abg taufiq, angah, alang yg bwk mak g sepital. Masa dlm kereta mak dah lentok mcm tido, tiba2 angah, alang sume dgr mak mcm tarik nafas pnjng 2 kali, pastu trus rebah xgerak2...alang, angah tepuk2 mak kejut mak tp mak dh xgerak...rasa nafas pon dh xde, abg taufiq pon ape lg bwk kereta laju giler la nk cpt2 smpai sepital, smpi je sepital trus g emergency msk alat bantuan prnafasan tuh....ini yg alang cerita kt aku, dan masa ni juga la alang msg aku suruh balik sekrg jgk...

Beberapa jam telah berlalu, mak tiada perubahan...akhirnya doc pon mengesahkan mak dh xde buat selamnya....aku, angah, alang dan sedra yg ada terkejut dan menangis sedih, aku rasa mcm dlm mmpi jek yg mak betul2 dh tinggalkan kami adk bradik....masa ni hubby xde sbb pegi hantar mertua balik umah akk ipar kat bukit antarabngsa, tp hubby patah balik sbb aku kol suh patah balik ke sepital, "b..mak dh xde"...aku pon ngs dan ngs smbil mnggu hubby smpai...aku keseorangan masa ni, hubby xde...alang plak ngs abg mad ada disisi pujuk...masa ni pon along dh smpai, aku ikut abg mi msk tgok mak, aku tatap wajah mak, "mak, mak bgn, adk nak mak" aku pon trus ngs lg...wajah mak bersih jek, mcm ngah tido...aku brdoa byk2, xsngka mak dh pegi...xlama kemudian, hubby pon smpai aku pon trus peluk hubby sambil ngs...aku bwk hubby msk tgok mak...sedihnye....

Alang menguruskan hal2 disepital untuk bawak mak balik umah, dorang suruh aku tnggu kat umah tlg angah kemas2....msa ni dh pukul 11 mlm cmtu la, kemas2 umah smbil mnggu jenazah mak smpai dr sepital, jiran2 dah ramai dtg mmbantu...sedra juga ramai dh smpai. xlma kemudian, jenazah mak smpai dgn van jenazah sepital. Jenazah mak dibawa masuk ke rumah dan diletakkan di ats katil di ruang tamu....semua yg dtg melihat wajah mak yg tenang itu, dan mula mmbaca yassin. Aku dan hubby juga turut mmbaca yassin untuk mak, jenazah mak akan dimandikan dan dikebumikan esok pagi...mlm itu kena bergilir-gilir brjaga mnjaga jenazah mak. Aku tido dipangkuan hubby, tepi jenazah mak...

Sewaktu aku tido tuh, xde la lena mana pon, mana leh lena kn...tp ms tido tuh aku mimpikan mak...mak dtg kt aku, nmpak muka jela cmtu kot...mak dtg kat aku dan senyum jek...pastu aku trus sedar, kejut hubby..aku cite la mmpi aku kt hubby sambil tgok jenazah mak masih disebalah aku...emmm...xsngaka aku dpt mmpi mak dtg kt aku walau jasadnya masih ada...aku pon cite la kt akak2 aku, dorg cuma ckap tu roh mak tu bgs la awk ada mmpi mak...dorg xde mmpi pape...aku hnya trsyum walau sedih sbb aku brtuah dpt mmpi mak...adk rndu mak....

Keesokan harinya, pas subuh dah siap2 tunggu org masjid tok bwk mak pg masjid wangsa melawati untuk dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Aku, hubby dan akak2 aku trus pg ke masjid dan kena masuk kat dlm bilik mandi mayat untuk mandikan mak...adk bradik, adk mak juga msk untuk mndikan mak...sesi memandikan jenazah mak dimulakan dengan menyiram air dan sabun seluruh tubuh jenazah mak, semua ini dilakukan dgn lemah lembut dan cermat supaya roh mak tidak sakit...ini la pengalaman aku yg xkan dapat dilupakan...selepas dimandikan, jenazah mak akan dikafankan..segala persiapan telah disediakan oleh ajk wanita masjid, jenazah mak diangkat dibawa ke tmpat kafan...seperti biasa, anak2 mak akan amk peranan penting tok kafankn jenazah mak...selepas selesai jenazah mak dikafankan, sedara mara dibenarkan masuk untuk melihat mak buat kali trakhir....masa ni la anak2 mak nk cium, tgok mak puas2 buat kali trakhir..pasni dh xdpt tgok mak selamanya...sorg demi sorg msk dan cium mak, sedih sngt2....lepas tu, masa untuk jenazah mak disembahyangkan...

Jenazah mak dibawa ke tanah perkuburan dekat ngan umah alang di taman setiawangsa, untuk dikebumikan. Menantu2 mak termasuk hubby siap sedia di lubang liang lahad untuk menyambut jenazah mak untuk dikebumikan....jenazah mak disambut dan dimasukkan perlahan-lahan ke liang lahad dan jenazah mak akan ditutup oleh tanah, selesai sudah jenazah mak dikebumikan dan talqin dibaca...disaat talqin ini dibacalah, hati sayu dan kite sbg yg hidup kena bringat bahawa kite jga akan mati....tkut pon ada msa dgr talqin tuh....Alhmdulilah, segala pengurusan jenazah mak selesai...hanya doa anak2 mak yg akan mengiringi mak di alam sana...

Ya Allah, semoga roh mak dicucuri rahmat dan diberkati ALLAH swt serta ditempatkan dikalangan org2 yg beriman, amin...adik dan anak2 mak rindu mak sngt2, trima kasih ats segala pngorbanan mak kt adik selama ni, adik mntak ampun byk2 sbb adk byk dosa kt mak....tp mak tau kn, yg adik masih xpuas brsama mak....adik syg mak sngt2, walaupon adik xdpt jadi anak mak yg trbaik...

  

   

 
Arwah mak dalam kenangan...

3 comments:

♥LyNnDa♥ said...

al-fatihah...
sedey bc nie nad....
tp nad mmg seorg yg tabah...

Ajulaa said...

Al-Fatihah
Takziah
Semoga rohnya dicucuri rahmat kay

Fiza Aziz said...

Takziah dekat awak nad..
xtahu plak mak awak da pergi menghadap Allah s.w.t..
semoga roh mak awak di cucuri rahmat..
sedih bace cerita awak..sob sob :(